(On)bekende geschiedenis

Twee weken geleden waren we met onze zoon in Utrecht om zijn bul op te halen. Hij mag zich nu historicus noemen. Zijn mentor was er niet en er was ook geen laudatio binnengekomen, waarop de voorzitter mijn zoon uitnodigde via een kort vraaggesprek zelf een toelichting op zijn scriptie te geven. Nou, persoonlijker kun je het niet krijgen! Ik vond hem geweldig.

Universiteit van Utrecht
De plechtigheid was in de aula van het academiegebouw naast de Dom, het oudste pand van de universiteit. Mijn zoon gaf aan dat hij ook op zijn eerste dag in deze ruimte was geweest; het was symbolisch om ook de laatste dag hier te zijn. Deze aula is rijk aan geschiedenis. Hier is in principe de bakermat voor de Nederlandse staat gelegd, omdat op deze plek de ondertekening van de Unie van Utrecht plaatsvond. Ik vond het een bijzondere ruimte om je bul uitgereikt te krijgen.


Muur van Mussert
Ook niet zo lang geleden heb ik met mijn zoon Lunteren bezocht. Hij wilde wel eens naar de muur van Mussert. Lunteren, "muur van Mussert"? Totaal onbekend voor mij. Mijn zoon gaf uitleg wat zich daar afspeelde in de jaren dertig: hier hield de NSB jaarlijks haar landdagen, waar duizenden NSB'ers zich verzamelden om Mussert te horen spreken. Eigenlijk is deze plek net zo goed historisch als de aula van de universiteit. Ook dit is nationaal erfgoed, maar dan 'fout' erfgoed. De muur staat er nog steeds; maar de vraag is hoe lang dat nog duurt. Onlangs is besloten dat het geen nationaal monument zal worden. Nu staat er al jarenlang een camping op het terrein. Als je foto's van toen en nu met elkaar vergelijkt kun je de kringvorm nog herkennen. De muur is het enige bouwwerk dat de NSB heeft achtergelaten gedurende haar bestaan.


Al met al ben ik op twee zeer historische locaties geweest; alhoewel heel verschillend, was de geschiedenis nog heel tastbaar aanwezig.

0 reacties:

Een reactie posten

OVER.....

Mijn foto
Marja Heusschen
Webredacteur en Arbocoordinator bibliotheek Midden-Brabant/ Terborg/genealogie/geschiedenis
Mijn volledige profiel tonen

TWITTER, TWITTER

SHARE

EBSCO MASTERFILE

Zoek in Masterfile Elite
Voer uw zoekactie in en log vervolgens in met de barcode op uw BMB-bibliotheekkaart!

CATALOGUS BMB

ZOEKEN IN WORLDCAT

Zoek een item in bibliotheken bij u in de buurt:
WorldCat.org >>

WEBSITE BMB

LEESTIPS

OP DE HOOGTE

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe toevoegingen?Abonneer...

ARCHIEF

ZOEKEN