Het verhaal van een leven.........

Mijn vader heeft bijna 30 jaar geleden zijn levensgeschiedenis opgeschreven, d.w.z. van zijn jeugdjaren tot en met zijn jaren in voormalig Nederlands Indie (1948).
Dit is toendertijd (in 1982, hij ging toen met de VUT), door hem op de typemachine uitgewerkt. Deze velletjes kreeg ik onlangs weer onder ogen en samen met mijn kinderen heb ik er maar een projectje van gemaakt en alles gedigitaliseerd. Met mijn dochter heb ik de tekst in word ingevoerd en mijn zoon heeft van alle foto's uit zijn jeugdjaren en uit het Indie-album digitale opnames gemaakt.
Schoolklas 1926
De tekst heb ik daarna enigszins ingedeeld in hoofdstukken en alinea's en de foto's zijn in groot formaat bijgevoegd. Inclusief een aantal bijlagen zijn de 20 getypte velletjes opeens een boekwerk van ruim 80 bladzijden geworden.

Hoe leuk kun je bezig zijn! Natuurlijk kan er nog veel meer bij, zoals zijn stamboom, afbeeldingen van oorkondes en medailles, insignes enz. Ik heb er echter voor gekozen om het niet te veel op te tuigen. Het moest wel zijn verhaal blijven. Inmiddels heeft hij het boekwerk gehad en hij was helemaal ontroerd; door de foto's gaat het nog meer leven. Doordat ik zo in het verhaal zat, kwamen er bij mij ook weer nieuwe vragen naar boven. Mijn vader kan schitterend vertellen en over zijn jeugdjaren had ik al menig verhaal gehoord, en toch komen er weer nieuwe feiten boven water. Het mooie is dat ik het hem nog kan vragen (mijn vader is 91 jaar) en daar ben ik blij om. Het zijn soms verrassende gesprekken, vooral mbt zijn 3 jaar in Nederlands-Indie, maar dat is een andere blogpost.

Cover 'Schrijf uw biografie'
Sommige passages lezen als een jongensboek: als 14 jarige begonnen als bakkersknecht, daarna naar het laboratorium van de DRU, en naar de mijnen in Limburg; in de oorlog, samen met drie broers, als dwangarbeider tewerkgesteld in Geesthacht, 30 km ten zuiden van Hamburg; vervolgens tewerkgesteld bij de Krupp-fabrieken, daar ontsnapt, bevrijd in Zuid-Limburg en daarna aangemeld voor de commando-opleiding en als vrijwilliger naar Indie. En dan ben je pas 26 jaar.
Een saai leven is het niet geweest, ook daarna niet!

Natuurlijk zijn er boeken genoeg die je op weg helpen om een biografie te schrijven en het zal allemaal wel een stuk professioneler kunnen. Ik ben tevreden hoe het er nu uit ziet en het meest tevreden ben ik over het feit dat ik het nog op tijd gemaakt heb.



6 reacties:

Unknown zei

Hoi Marja,
Mooi verhaal,hoe oud is je vader nu? volgens mij al ouder dan Hella Haasse ;)
ik heb je verhaal ook op facebook gezet, is ok neem ik aan?

Marja Heusschen zei

Hoi Petry, ik heb het gezien. Geweldig leuk!

Kristel zei

Mooi blog Marja! Héél toevallig dat ik het maken van levensboeken vandaag ook heb besproken met de Geheugenwinkel in Tilburg. Vooral voor dementerenden een geweldige tool om herinneringen op te halen. Gelukkig is je vader nog goed bij de tijd!

Marieke zei

Mam, ik ben trots op je! En het eindresultaat mag er zeker wezen. Ik weet zeker dat opa er erg blij mee is!

Liefs,
Marieke

Anja zei

Mooi, zo'n levensverhaal, volgens mij met liefde en plezier gemaakt. Een aanwinst voor de hele familie!

Ans zei

Geweldig@Marja, dat je dit gemaakt hebt en kunt delen met je vader 91 jaar! Heerlijk hoe die over vroeger kunnen vertellen.

Een reactie posten

OVER.....

Mijn foto
Marja Heusschen
Webredacteur en Arbocoordinator bibliotheek Midden-Brabant/ Terborg/genealogie/geschiedenis
Mijn volledige profiel tonen

TWITTER, TWITTER

SHARE

EBSCO MASTERFILE

Zoek in Masterfile Elite
Voer uw zoekactie in en log vervolgens in met de barcode op uw BMB-bibliotheekkaart!

CATALOGUS BMB

ZOEKEN IN WORLDCAT

Zoek een item in bibliotheken bij u in de buurt:
WorldCat.org >>

WEBSITE BMB

LEESTIPS

OP DE HOOGTE

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe toevoegingen?Abonneer...

ARCHIEF

ZOEKEN