Begraafplaatsen en vrijwilligerswerk

Elke twee weken werk ik op zaterdag een aantal uren op het Gershwin-kerkhof in Tilburg Noord. En met heel veel plezier. Wanneer ik dit vertel wordt er vaak een beetje olijk gereageerd, soms krijg ik ook een vragende blik: wat moet zij nu op een kerkhof?

Cover Dodenakkers
van Cees van Raak
Een aantal jaren geleden werd me dit gevraagd door Opperleuterer Maureen Smeets. Zij en een aantal anderen hielden het kerkhof bij en konden wel versterking gebruiken. Zoals Maureen het vertelde klonk het als een gezellige bezigheid waar veel gelachen werd.

Werken op het kerkhof
Behalve dat ik een paar uur heerlijk in de buitenlucht bezig ben, is het groepje vrijwilligers ook wel een goede reden om te komen. Dat bestaat namelijk uit een gepensioneerde huisarts, verloskundige en houder van een postagentschap. Ik ben met stip de jongste. En het is echt gezellig; alleen al de pauze met koffie en peperkoek. Soms worden we zelfs door bezoekers voorzien van appelflappen!
Naast het ruimen van uitgebloeide bloemen en planten, valt er te snoeien, harken, en ophogen van weggezakte graven. U heeft geen idee hoeveel bolchrysanten, die met Allerzielen gebracht worden, in januari weer weggegooid kunnen worden :-). Het grote werk wordt dan wel uitgevoerd door een hoveniersbedrijf, er blijft voor ons genoeg te doen op het kerkhof.

Filosoferen
Ik heb iets met
begraafplaatsen; waarom weet ik ook niet precies. Iets trekt me daar. Een reden is vast mijn gewroet in het verleden en mijn onderzoek naar verre familieleden. Op het kerkhof liggen dan ook van die oude parochieboeken waarin genoteerd staat wie waar begraven ligt.
Op een kerkhof sta je ook letterlijk stil bij de dood. Daar komt het besef binnen dat de dood bij het leven hoort. Ik vind een kerkhof vaak ook heel rustgevend en het brengt iets mediterends naar boven.
Ik word ook wel eens geraakt door grafstenen; onlangs nog door een waarop de foto van een jonge vrouw van 31 jaar stond, met daaronder een tekst waaruit bleek dat ze vier kinderen achterliet. Het zijn ook de momenten waarop je even stil staat om dat te overdenken.
   
Pere Lachaise


Pere Lachaise
In Parijs heb ik ooit het kerkhof
Pere Lachaise bezocht. Hier liggen veel beroemdheden begraven. Ik heb er veel monumentale graven gezien, zoals van Edith Piaf, Frederic Chopin, Oscar Wilde, Marcel Proust, sinds 2006 ook Karel Appel en Jim Morrison. Van de laatste herinner ik me vooral alle sigarettenpeuken die rondom het graf lagen. Ook sommige kerkhoven in Tilburg hebben monumentale graven, bijvoorbeeld het graf van Marietje Kessels aan de Bredaseweg.

VrijwilligersAls ik om de een of andere reden een zaterdag niet kan, baal ik als een stekker, echt waar. En we kunnen nog best extra handjes gebruiken, dus wie zin heeft .....
Lees ook het blogbericht dat mijn collega Peter Kok deze week gewijd heeft aan vrijwilligerswerk, maar dan in de bibliotheek!


0 reacties:

Een reactie posten

OVER.....

Mijn foto
Marja Heusschen
Webredacteur en Arbocoordinator bibliotheek Midden-Brabant/ Terborg/genealogie/geschiedenis
Mijn volledige profiel tonen

TWITTER, TWITTER

SHARE

EBSCO MASTERFILE

Zoek in Masterfile Elite
Voer uw zoekactie in en log vervolgens in met de barcode op uw BMB-bibliotheekkaart!

CATALOGUS BMB

ZOEKEN IN WORLDCAT

Zoek een item in bibliotheken bij u in de buurt:
WorldCat.org >>

WEBSITE BMB

LEESTIPS

OP DE HOOGTE

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe toevoegingen?Abonneer...

ARCHIEF

ZOEKEN