Met een t-shirt de wereld rond


Dat is de titel van een boek. Geen avonturenverhaal, maar wel een groots verhaal over een klein onderwerp. Mijn zoon vond dat ik dit boek van Pietra Rivoli 'Met een t-shirt de wereld rond' maar eens moest lezen; het zou mijn kijk op de wereldhandel veranderen. En dat klopt. Het onderwerp heeft een economische achtergrond, maar leest totaal niet als een economieboek.

Globalisering
Het is het verhaal van globalisering, waarbij niets is wat het lijkt.
Het verhaal wordt verteld door de levens binnen te stappen van de mensen die tijdens deze reis over 3 continenten voorkomen. Dat is wat het boek zo uitzonderlijk maakt: het is realiteit.

Wereldreis
Het verhaal begint met de katoenindustrie in de Verenigde Staten, die daar zwaar wordt gesubsidieerd. Daarvoor wordt in de politiek flink gelobbyd. Het tweede punt is de constatering dat in de Verenigde Staten een t-shirt voor minder dan 5 dollar te koop is; hierop blijkt dan ook nog eens 2 dollar winst te zitten. Hoe kan dat?
Wel, het t-shirt wordt namelijk geproduceerd in China, door hele goedkope arbeidskrachten (vaak kinderen). Hiervoor varen vrachtschepen heen en weer: met de Amerikaanse katoen naar de goedkope Chinese weeffabrieken en met de gemaakte t-shirts terug. Zelfs met deze dure vrachtroute blijft de prijs toch maar 5 dollar. Vervolgens wordt het t-shirt verkocht in de Verenigde Staten voor de genoemde prijs van 5 dollar.

Afrika
Dan komt het moment dat wij het t-shirt wegdoen.
Dat mikken we dan in een bak, waarvan we weten dat de textiel naar ontwikkelingslanden gaat. Hoe goed zijn we niet bezig! We sussen hiermee ons schuldgevoel, want we dragen immers bij aan een goed doel.
Dus niet! Deze massale dumping van gratis tweedehands kleding doet meer fout dan goed in Afrika. Textielindustrie is een laagdrempelige industrie om op te zetten. Een Afrikaan die eindelijk een naaimachine bij elkaar heeft gespaard om kleding te maken en in zijn eigen levensonderhoud te voorzien krijgt geen enkele kans bij de massale dump van gratis kleding uit de Verenigde Staten.

Wat ik ga doen
Uit het boek wordt duidelijk dat het subsidiëren van de katoenindustie in de Verenigde Staten een van de redenen is waarom in Afrikaanse landen de textielindustrie niet van de grond kan komen. Want Afrika is helemaal niet geholpen met onze afgedragen t-shirts. Zelfs het maken van de traditionele Afrikaanse kleding loopt hiermee averij op.

Voor mij was dit boek een echte eye-opener. De werkelijke effecten van globalisering liggen toch een beetje anders. Ik werk helemaal niet mee aan een goed doel wanneer ik mijn kleding in de bak voor het Leger des Heils gooi. Ik werk dan mee aan de verkeerde dingen. Vanaf nu gooi ik een oud t-shirt gewoon in de kliko.

Want is het u ook niet opgevallen hoeveel Afrikanen in Westerse t-shirts lopen?

0 reacties:

Een reactie posten

OVER.....

Mijn foto
Marja Heusschen
Webredacteur en Arbocoordinator bibliotheek Midden-Brabant/ Terborg/genealogie/geschiedenis
Mijn volledige profiel tonen

TWITTER, TWITTER

SHARE

EBSCO MASTERFILE

Zoek in Masterfile Elite
Voer uw zoekactie in en log vervolgens in met de barcode op uw BMB-bibliotheekkaart!

CATALOGUS BMB

ZOEKEN IN WORLDCAT

Zoek een item in bibliotheken bij u in de buurt:
WorldCat.org >>

WEBSITE BMB

LEESTIPS

OP DE HOOGTE

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe toevoegingen?Abonneer...

ARCHIEF

ZOEKEN