Onze tomatensoep


'Je kan me er midden in de nacht voor wakker maken'! Daar kunnen we allemaal wat bij invullen. Bij mij is dat zelfgemaakte tomatensoep. Daar kan echt niks tegen op!

De soep
Als mijn kinderen bij mij komen eten vraag ik wel eens of ze een verzoeknummer hebben. Mijn oudste zoon zal dan steevast om 'mijn' tomatensoep vragen. Meer dan 20 jaar heb ik wekelijks een pan soep gemaakt van verse tomaten. Liters. Het verveelde nooit. Nu de kinderen de deur uit zijn is die productie aardig naar beneden bijgeschroefd. Wanneer ik het nu klaarmaak kan ik meerdere porties invriezen. En ook die zijn gewild! Het recept heb ik ooit van mijn schoonmoeder gehad. Helemaal niets bijzonders maar ik herinner me dat ik, toen ik haar de soep zag koken, helemaal verbaasd was; het zag er uit of alle ingrediënten zo maar even samen in een pan werden geknikkerd en op het vuur gezet. 
Ik had nooit gedacht dat die soep zo lekker kon zijn.

Het recept:
In een grote soeppan gaan een kilo soeptomaten. Geen gewone tomaten, maar soeptomaten. Soeptomaten zijn zacht en overrijp, maar supergeschikt voor de tomatensoep. Ik haalde ze altijd op de markt. Een marktkoopman bewaarde voor mij iedere week deze tomaten; hij hield er rekening mee dat ik deze kwam halen. Als ik er een keertje niet was (heel zelden) kreeg ik de opmerking: 'ik heb je gemist, ik had soeptomaten voor je'. Aardig he! Het heeft me ook nooit meer dan 1 euro gekost.
De tomaten hoeven niet ontveld te worden; ik snij ze gewoon door de helft of in vieren. Vervolgens gaat er een bosje peterselie in (helemaal, gewoon in grote brokken snijden). Dan nog een grote ui, ook in grote brokken gesneden en uiteraard wat zout en water.
Dat alles laat je aan de kook komen en even doorkoken. Na ca 30 minuten gaat alles door het roerzeef (passe-vite zei mijn schoonmoeder) en weer terug op het vuur. Nog wat maggiblokjes er in en natuurlijk de zelfgemaakte gehaktballetjes. Beetje vermicelli of rijst en klaar is de soep. C'est tout!

Heimwee
Die pan soep was al die jaren een constante in ons leven. Iedereen bij ons vond deze soep lekker. Op verjaardagen werd om de tomatensoep gevraagd, net zoals bij tentamens of examens. Ik mis het soms bijna dat ik de soep niet meer wekelijks klaar hoef te maken.

Wat is bij u thuis een favoriet gerecht?

3 reacties:

Bartwatching zei

zo zie je maar die schoonmoeders zijn zo gek nog niet :-). Neem je volgende keer die tomatensoep mee op het Plus Online overleg?

Marja Heusschen zei

Denk je echt dat dat een goed idee is? Ze hebben natuurlijk geen clou waar ze dat aan te danken hebben:-)

Marieke zei

Ja, dat weet ik nog! Elke woensdagmiddag maakte jij die soep klaar. Overigens weet ik zeker dat je Jan er ook voor wakker kunt maken 's nachts!

Een reactie posten

OVER.....

Mijn foto
Marja Heusschen
Webredacteur en Arbocoordinator bibliotheek Midden-Brabant/ Terborg/genealogie/geschiedenis
Mijn volledige profiel tonen

TWITTER, TWITTER

SHARE

EBSCO MASTERFILE

Zoek in Masterfile Elite
Voer uw zoekactie in en log vervolgens in met de barcode op uw BMB-bibliotheekkaart!

CATALOGUS BMB

ZOEKEN IN WORLDCAT

Zoek een item in bibliotheken bij u in de buurt:
WorldCat.org >>

WEBSITE BMB

LEESTIPS

OP DE HOOGTE

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe toevoegingen?Abonneer...

ARCHIEF

ZOEKEN