Money, money, money...

Op Teletekst las ik afgelopen week-end een berichtje dat de mens gaat watertanden van geld. Onderzoek heeft dat blijkbaar uitgewezen.

Geld! Geld?
Zelf ben ik nog niet zo onder de indruk van dit onderzoek. Het heeft volgens
mij alles te maken met welk gewicht je zelf aan geld hangt. Er zijn vast een hoop mensen die als ambitie hebben om tijdens hun leven zo veel mogelijk geld te verdienen om aan het eind een flinke bankrekening te hebben. Anderen zien geld alleen als ruilmiddel om dingen te kunnen kopen, en weer anderen hechten helemaal geen waarde aan geld. Ik hoor denk ik bij de tweede  categorie met de toevoeging dat wanneer geld dan toch nodig is, je beter wat te veel dan te weinig kunt hebben.

Boter bij de vis
Wij heten een spaarzaam volkje te zijn, maar wanneer we te veel sparen is dat weer niet goed voor de economie. Geld moet immers rollen. 
Aan de andere kant hebben we met zijn allen in Nederland een hoop schulden. Het wordt ook gestimuleerd om schulden te hebben; er wordt veel reclame voor gemaakt om leningen af te sluiten en schulden zijn aftrekbaar van de belasting. Mensen die sparen daarentegen moeten over het gespaarde belasting betalen. Voor mij klinkt dat als de wereld op zijn kop, maar dan, ik weet ook niet zo veel van economie. Wat ik wel weet is, dat schulden toch een keer betaald moeten worden. Als ik met mijn portemonnaie omga zoals ik dat nu zie gebeuren in de Verenigde Staten en Griekenland, ga ik het niet redden. Zo moeilijk vind ik dat niet om te begrijpen. Ik ben nog opgevoed met het principe van boter bij de vis: wil je iets hebben en je kunt het niet betalen ga je eerst maar sparen en zie je voorlopig af van de koop. Ik pas dat principe nog steeds toe.


Omgaan met geld
In onze collectie staan genoeg boeken met tips om rijk te worden. Dat varieert van het bewust omgaan met geld tot tips van vrekken om zo veel mogelijk geld over te houden. Natuurlijk kun je van geld ook geld maken op de beurs, maar dan moet je in deze tijden mijns inziens zeer stressbestendig zijn. Je kunt het namelijk ook snel weer kwijtraken.

Geluk
Geld heeft vele facetten, maar waar het in het leven op neer komt is volgens mij hoe tevreden je bent. Daar zit em het geluk in, niet in de aantallen nullen op je bankrekening. Mee eens?

0 reacties:

Een reactie posten

OVER.....

Mijn foto
Marja Heusschen
Webredacteur en Arbocoordinator bibliotheek Midden-Brabant/ Terborg/genealogie/geschiedenis
Mijn volledige profiel tonen

TWITTER, TWITTER

SHARE

EBSCO MASTERFILE

Zoek in Masterfile Elite
Voer uw zoekactie in en log vervolgens in met de barcode op uw BMB-bibliotheekkaart!

CATALOGUS BMB

ZOEKEN IN WORLDCAT

Zoek een item in bibliotheken bij u in de buurt:
WorldCat.org >>

WEBSITE BMB

LEESTIPS

OP DE HOOGTE

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe toevoegingen?Abonneer...

ARCHIEF

ZOEKEN