Het Familieportret

Bij elk boek hoop ik op het moment dat ik er door gegrepen wordt. Het liefst lees ik het dan nonstop uit. Het Familieportret van Jenna Blum is zo'n boek waarvan ik meteen in de ban was.

Tweede Wereldoorlog
Het verhaal, over een moeder en dochter, speelt zich respectievelijk in de jaren 40 en 90 af. De moeder zwijgt over haar verleden, waardoor de dochter op zoek gaat naar haar biologische vader. Ze denkt, naar aanleiding van een gevonden portret, dat het een SS-er is. Dat is confronterend omdat ik, als lezer, al vrij snel weet dat de biologische vader een joodse man is. Wat me aangrijpt in het boek is het gegeven dat ook de Duitse bevolking, en in dit boek vooral de Duitse vrouwen, geleden hebben in de Tweede Wereldoorlog. Meestal zijn boeken over de Tweede Wereldoorlog geschreven over dat wat de Duitsers anderen hebben aangedaan. Er is ook een andere, onderbelichte kant.

Andere titels
Het boek roept een associatie op met Haar naam was Sarah. Eigenlijk vind ik het best opmerkelijk dat er nog steeds romans over de oorlog geschreven worden, zoals De Welwillenden van Jonathan Littell, HhhH van Laurent Binet en Hans Keilsons In ban van de tegenstander. Kinderen van hebben blijkbaar nog veel vragen.

0 reacties:

Een reactie posten

OVER.....

Mijn foto
Marja Heusschen
Webredacteur en Arbocoordinator bibliotheek Midden-Brabant/ Terborg/genealogie/geschiedenis
Mijn volledige profiel tonen

TWITTER, TWITTER

SHARE

EBSCO MASTERFILE

Zoek in Masterfile Elite
Voer uw zoekactie in en log vervolgens in met de barcode op uw BMB-bibliotheekkaart!

CATALOGUS BMB

ZOEKEN IN WORLDCAT

Zoek een item in bibliotheken bij u in de buurt:
WorldCat.org >>

WEBSITE BMB

LEESTIPS

OP DE HOOGTE

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe toevoegingen?Abonneer...

ARCHIEF

ZOEKEN