Mijn boekenkast

In mei blogde ik over mijn plannen om mijn woonkamer te renoveren. Ik eindigde er mee dat het eind van het jaar klaar moest zijn. Wel, het is klaar; rest alleen de finishing touch nog, u weet wel 'iets aan de muur'. Daar kan ik nog lang over doen....

Favorieten
Een van de mooiste aanwinsten in mijn woonkamer vind ik mijn nieuwe boekenkast. In een wandkast van bijna 4 meter staan nu al mijn boeken. Daarmee laat ik zien wie ik ben en geef ik de kamer mijn stempel; dat vind ik belangrijk. Bij het inruimen heb ik natuurlijk alle boeken weer in handen gehad. Ik heb nu meer ruimte dan voorheen en kan daarom een aantal boeken frontaal displayen. Het retailconcept in het klein :-). Sommige boeken hebben dan toch een speciale betekenis. Een favoriet van mij is 'Hoe kun je de lucht bezitten', een speech van opperhoofd Seattle uit 1854. Het geeft de Indiaanse visie over het beheer van de aarde weer en is wat mij betreft nog altijd actueel. Ik vind deze speech heel indrukwekkend.

Ook het boek 'Joop ter Heul' van Cissy Marxveldt heb ik heel prominent neergezet. Waarom? Omdat ik dit boek van mijn ouders kreeg toen ik 16 werd. Waarschijnlijk ook toen al erg gedateerd, maar het bijzondere zit em voor mij in het feit dat mijn ouders er beide een gedichtje in geschreven hebben met als onderwerp 'Sweet Sixteen'.

Een ander klein boekje dat me dierbaar is gaat over de geschiedenis van de H. Georgiusparochie van Terborg : 'Zes eeuwen Terborg' geschreven door F. van Blaricum. De schrijver was in de jaren 60 Deken in Terborg. Het is maar in een beperkte oplage verschenen en ik ben er zuinig op.

Ik ben blij met mijn boekenkast en mijn boeken; heeft u ook zo uw favorieten?

2 reacties:

Anoniem zei

De wereld gaat aan vlijt ten onder. Max Dendermonde. Die trekt alle aandacht in de mijne. Groet. Toine

Marja Heusschen zei

Ik ken de titel, maar heb het niet gelezen. Zal het op mijn lijstje zetten. Bedankt voor de tip.

Een reactie posten

OVER.....

Mijn foto
Marja Heusschen
Webredacteur en Arbocoordinator bibliotheek Midden-Brabant/ Terborg/genealogie/geschiedenis
Mijn volledige profiel tonen

TWITTER, TWITTER

SHARE

EBSCO MASTERFILE

Zoek in Masterfile Elite
Voer uw zoekactie in en log vervolgens in met de barcode op uw BMB-bibliotheekkaart!

CATALOGUS BMB

ZOEKEN IN WORLDCAT

Zoek een item in bibliotheken bij u in de buurt:
WorldCat.org >>

WEBSITE BMB

LEESTIPS

OP DE HOOGTE

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe toevoegingen?Abonneer...

ARCHIEF

ZOEKEN