Familieschatten

Niet zo lang geleden is hier geblogd over verborgen schatten in de bibliotheek; afgelopen week vond ik verborgen schatten in ons ouderlijk huis.

Verhuizing
Mijn vader is verhuisd naar een verzorgingstehuis en daarom zijn we nu bezig om het huis leeg te ruimen. Nu waren mijn ouders gelukkig nooit zo bewaarderig; we hoeven ons niet door van alles en nog wat heen te worstelen. Dat is heel plezierig. Waardevolle dingen zijn de afgelopen jaren al aan ons gegeven. Het gaat nu vooral om meubels en huishoudelijk spullen. Ik heb daar eigenlijk niets mee.

Documenten
De zolder is dan toch vaak de interessantste plek om ontdekkingen te doen. Op enig moment kwam er een bruine archiefdoos te voorschijn met, op het eerste gezicht, alleen blauwe enveloppen. Bij een nadere inspectie zaten er ook nog bruine enveloppen in met oude documenten. Als eerste de 'Verlies- en Winstrekening' over 1949, het eerste jaar van de kunstharsperserij van mijn vader. Het was een officieel document van de boekhouder. Mijn vader sloot dat jaar af met een winst van bijna f 5000,- gulden; voor die dagen een kapitaal. Het volgende was een officieel rapport van de boekhouder uit 1969, het laatste jaar van zijn bedrijf: de 'Balans, Verlies- en Winstrekening. Dat jaar verkocht hij het bedrijf. Als derde vond ik een envelop met alle tekeningen, vergunningen en bestek mbt de bouw van ons huis in 1956.  O.a. zat er een blauw briefje bij (op doorslagpapier) van het 'Ministerie van Volkshuisvesting en Wederopbouw'; het was de toestemming voor een premie uit 's Rijks kas; mits mijn vader kon aantonen dat het huis ook echt gebouwd werd.....

Familiearchief
De papieren zijn een mooie aanwinst voor ons familiearchief. Heeft u ook wel eens zo'n vondst gedaan?

1 reacties:

Marieke zei

Leuk blogbericht!

Gr. Marieke

Een reactie posten

OVER.....

Mijn foto
Marja Heusschen
Webredacteur en Arbocoordinator bibliotheek Midden-Brabant/ Terborg/genealogie/geschiedenis
Mijn volledige profiel tonen

TWITTER, TWITTER

SHARE

EBSCO MASTERFILE

Zoek in Masterfile Elite
Voer uw zoekactie in en log vervolgens in met de barcode op uw BMB-bibliotheekkaart!

CATALOGUS BMB

ZOEKEN IN WORLDCAT

Zoek een item in bibliotheken bij u in de buurt:
WorldCat.org >>

WEBSITE BMB

LEESTIPS

OP DE HOOGTE

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe toevoegingen?Abonneer...

ARCHIEF

ZOEKEN