Journalisten of journaille?

In de afgelopen weken heb ik twee extra journaal-uitzendingen gezien, namelijk naar aanleiding van het niet doorgaan van de Elfstedentocht en het ski-ongeluk van prins Friso. Beide keren heb ik me afgevraagd wat het niveau van de nederlandse journalistiek is.

Geen nieuws
Hoe knap is het om een half uur, en langer, te praten zonder dat er iets gemeld wordt van nieuwswaarde. Er wordt zo ongeveer al een necrologie in beeld gebracht van de prins. Hoe ongelooflijk is het wanneer een gerenommeerde journalist van de NOS zegt  'dat ze aanneemt dat de prins in een een kunstmatige coma wordt gehouden'. Is journalistiek niet gebaseerd op feiten en hoor en wederhoor? Feitelijk is er niet veel te melden, dus wordt er gefocused op wie wanneer naar het ziekenhuis gaat. In mijn beleving is het ongeluk van de prins in de eerste plaats een familiedrama. Ik snap dat wanneer je moeder koningin is er iets meer nieuwswaarde aan vast zit. Daar zitten ook grenzen aan.

Journalisten of journaille
Misschien is het onderscheid tussen journalisten en journaille een beetje vervaagd. Wij hebben in de bibliotheek nog wel een paar boeken staan over journalistiek in het algemeen en over het werk van journalisten in het bijzonder.

0 reacties:

Een reactie posten

OVER.....

Mijn foto
Marja Heusschen
Webredacteur en Arbocoordinator bibliotheek Midden-Brabant/ Terborg/genealogie/geschiedenis
Mijn volledige profiel tonen

TWITTER, TWITTER

SHARE

EBSCO MASTERFILE

Zoek in Masterfile Elite
Voer uw zoekactie in en log vervolgens in met de barcode op uw BMB-bibliotheekkaart!

CATALOGUS BMB

ZOEKEN IN WORLDCAT

Zoek een item in bibliotheken bij u in de buurt:
WorldCat.org >>

WEBSITE BMB

LEESTIPS

OP DE HOOGTE

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe toevoegingen?Abonneer...

ARCHIEF

ZOEKEN