‘Sonnet voor 456 letters’

Vorige week was het gedichtendag. De Dichter des Vaderlands, Ramsey Nasr, heeft in dit kader een gedicht aan de Nederlandse Openbare Bibliotheken geschonken. Het gedicht werd gepresenteerd en voorgelezen in de OBA (Openbare Bibliotheek Amsterdam). Het gedicht, met als titel ‘Sonnet voor 456 letters’ is vrijelijk ter beschikking gesteld aan de Nederlandse bibliotheken, met als bedoeling het gedicht te verspreiden en het belang van lezen te onderstrepen. 


Sonnet voor 456 letters
En hier gebeurt het allemaal: vanbinnen

liggen de zinnen doodstil ingeklapt
als chromosomen, diep onder mijn kaft.
Ze wachten op een oog om te beginnen.
U leest – en loom weet zich een vers te ontspinnen.
Het was een val, u bent erin getrapt.
Geen geld of eeuwigheid wordt u verschaft.
Hooguit een ander heeft hier bij te winnen.
Andermans letters kapen uw gedachten:
mijn minutieus verzonnen DNA
heeft uit het niets al wat bestaat onttroond.
Mijn lichaam fonkelt op geroofde krachten.
Voel hoe ik groei en blakend openga.
Wie leest, wordt door het leven zelf bewoond.
Hoe vaak krijg je een gedicht cadeau? Ik vind het bijzonder.



0 reacties:

Een reactie posten

OVER.....

Mijn foto
Marja Heusschen
Webredacteur en Arbocoordinator bibliotheek Midden-Brabant/ Terborg/genealogie/geschiedenis
Mijn volledige profiel tonen

TWITTER, TWITTER

SHARE

EBSCO MASTERFILE

Zoek in Masterfile Elite
Voer uw zoekactie in en log vervolgens in met de barcode op uw BMB-bibliotheekkaart!

CATALOGUS BMB

ZOEKEN IN WORLDCAT

Zoek een item in bibliotheken bij u in de buurt:
WorldCat.org >>

WEBSITE BMB

LEESTIPS

OP DE HOOGTE

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe toevoegingen?Abonneer...

ARCHIEF

ZOEKEN